Poděkování

Napsat knihu v jazyce, který není vaším mateřským jazykem, je samozřejmě docela problém. Takže v první řadě bych tu chtěl moc poděkovat mému příteli Ricku Newcombovi z Los Angeles, který udělal při kontrole mého jazyka a opravování mých chyb obrovský kus práce. Taky jsem se cítil poctěn, když Rick přikývl na můj návrh, jestli by nechtěl napsat úvod k této knize. Rick je totiž ten, který o skandinávské výrobě dýmek ví strašně moc, a také se osobně zná a přátelí s mnoha výrobci, o kterých tahle kniha pojednává. Kdo by tedy mohl být vhodnější na napsání úvodu než právě on? Takže ti, Ricku, za všechno moc děkuju.

Chtěl bych také poděkovat Tomu Eltangovi, který mě neustále podporoval při psaní této publikace a všemožně mi při tom pomáhal. Dalšími přáteli, kteří toho o výrobě dýmek hodně vědí, jsou Per Bilhäll a Andreas Pesson, kteří mi mnohokrát radili. Stejně tak mi několikrát pomohl i můj americký vydavatel, Gary B. Schrier ze společnosti Briar Books Press.

Převážná část fotek v této knize byla pořízená během mých návštěv u výrobců dýmek. Některé jsem ale získal z jiných zdrojů. Děkuju tedy vám všem, kteří jste mi ochotně poskytli nějaké fotografie či obrázky. Seznam všech, kteří mi poskytli své fotky, můžete najít na konci této knihy.

Poslední velký dík pak patří mé ženě, Evě, která si nikdy nestěžovala kvůli mým dlouhým cestám nebo kvůli bezpočtu nekonečných hodin, které jsem strávil za počítačem (když už jsem byl konečně doma). Děkuju ti tedy za tvou lásku a trpělivost!

Šedesátá a sedmdesátá léta minulého století, kdy byl svět (obzvláště pak USA) zaplaven dýmkami často velmi hrubých tvarů, se dá označit obdobím módních dýmek. Mnoho dýmek nebylo vyráběno zkušenými řemeslníky, a proto také často neměly valnou kvalitu. V této knize jsem použil označení „módní“ pro všechny druhy dýmek s neobvyklým tvarem. V dnešní době je mezi nimi ovšem velký rozdíl a většina módních dýmek (nebo také freehandových, jak se jim také říká) se vyrábí ve Skandinávii. Dýmky jsou vysoké kvality a často mají nemalou uměleckou hodnotu.

Zbožňuji tuto knihu.
Věci v ní jsou dávno pryč, jelikož někteří ze zmíněných výrobců dýmek změnili svět dýmek do podoby, jak ho známe nyní.

Mezi tyto známé výrobce patří bezpochyby Ivarssonova rodina. Vše začalo géniem Sixtenem Ivarsonnem, jehož dílo zvěčnil a nepochybně i povznesl do nových sfér jeho stejně geniální syn jménem Lars. Nyní kráčí budoucnosti vstříc i Larsova vskutku talentovaná dcera Nanna, jež ovlivnila všechny hlavní fabriky a inspirovala stovky mladých řemeslníků, aby vytvořili to, co se označuje jako „Dánská dýmka“. Ta je známa pro skloubení funkčnosti a umění. Nezáleží na tom, zda je dýmka vyrobena v Japonsku, Itálii nebo Norsku. Pokud má určitý vzhled a jistou eleganci, přiřadí se k dánskému stylu.

Tohle může působit vcelku ironicky, protože někteří ze slavných výrobců dánských dýmek byli ve skutečnosti ze Švédska. Proto se tato kniha jmenuje „Skandinávští výrobci dýmek“. Například Bo Nordh, který bydlel poblíž švédského Malmö, je titulován jako mistr dánského designu. Důkaz o jeho vlastní výrobě uměleckých dýmek se dá vypozorovat z inzerce, skrze kterou mohl před lety prodat dýmku za 1 000 $, přičemž v dnešní době se prodává dokonce za 30 000 $.  Je to neuvěřitelná suma v dlouhé historii výroby dýmek, která věrohodně dokresluje obraz mnoha skvělých umělců minulosti, kdy se jejich výrobky stanou cennějšími až po jejich smrti.

Pak je tu sám Sixten Ivarsson pocházející ze Švédska, který je znám jako mistr dánských dýmek. Narodil se a vyrostl ve Švédsku, ale je známý jako průkopník, který se svým dánským designem provedl revoluční změnu ve tvaru dýmek po celém světě. Začalo se jim tak říkat, protože je vyráběl v době, kdy pracoval v Dánsku.

Zdá se více než vhodné, že tato kniha byla napsaná Janem Anderssonem, Švédem, jehož zápal pro dýmky hořel jako žhnoucí uhlík po mnohá desetiletí. Roku 1991 založil Švédský klub dýmek. Mimo jiné působí jako editor a vydavatel čtvrtletníku o dýmkách, Rökringaru.

Jan píše s okouzlující dětskou nevinností. U čtenáře dokáže navodit pocit, který vás doslova vtáhne do popisu a už vás nepustí. Máte s ním například možnost navštívit dílnu na dýmky v nádherném venkovském prostředí. Bafaje ze své dýmky a vychutnávaje si šálek horké kávy, sedíte se světoznámým výrobcem dýmek a pozorujete západ slunce nad tichým mořem.

V jedné překrásně ilustrované kapitole za druhou vám Jan vypráví příběh mnoha osobitých výrobců dýmek. Každý příběh líčí Janovu návštěvu v řemeslníkově domě a dílně. Připojuje zajímavé postřehy z jejich vzájemné konverzace a opravdu se cítíme tak, jako bychom byli na této cestě s ním.

Jakmile začala po světě sílit protikuřácká kampaň, výstavy dýmek se stávaly čím dál populárnější, pravděpodobně proto, že je nás hodně – lidí, které pojí dohromady dobrý pocit z toho, že můžeme být spolu a sdílet tuto vášeň, jež zůstává tak málo pochopena okolním světem.

Na těchto výstavách jsou stoly obloženy úžasnými dýmkami, které nabízí buď sami umělečtí řezbáři, nebo profesionální prodejci a distributoři jejich dýmek. Kdyby dánské dýmky (a tím myslím skandinávské řezbáře) nikdy neexistovaly, většina z těch stolů by byla prázdná, protože všechny ostatní dýmky jimi byly ovlivněny.

Jestliže se podíváte na vývoj výstav dýmek a jejich prodeje, zejména na internetu, zjistíte, že se během let mnohé změnilo. Největším krokem kupředu se stal neuvěřitelný počet uměleckých řezbářů dýmek z Ameriky, Kanady, Číny, Dánska, Německa, Itálie, Japonska, Ruska, Švédska a vůbec mnoho dalších po celém světě. Ti všichni byli nějakým způsobem ovlivněni dánskými dýmkami.

Kromě rodu Ivarssonů se za průkopníka považuje i Poul Rasmussen, manžel Anny Julie, která vlastnila Suhrův obchod s dýmkami v Kodani. Byl znám pro jeho přísné perfekcionistické zásady při výrobě klasických tvarů, zvláště u menších dýmek s tenkým náustkem, které jsou lehké a pohodlně se drží mezi zuby.

Potom tam byla dílna W. Ø. Larsena, kde se jedni z těch největších výrobců dýmek všech dob učili jejich řemeslu. Mohli jste se tam setkat se jmény jako Former, Teddy Kundsen, Tonni Nielsen, Peter Hedagaard a mnoho dalších. Svend Bang si prohlédl tuto dílnu předtím, než založil svou vlastní dílnu s dýmkami pod jménem S. Bang vyrobené Perem Hansenem a Ulfem Noltensmeierem.

Legendární Jess Chonoswitch dostal nejlepší podmínky na světě, když začínal jako teenager pod Poulem Ramussenem. Pak přešel k W. Ø. Larsenovi – pro něj dýmky vyráběl ráno – a k Sixtenu Ivarssonovi – pro kterého pracoval zase odpoledne. Velká dávka Jessova talentu pak způsobila to, že Sixten uvolnil svou ochrannou známku „Ivarssonův produkt“ na některé z dýmek Jesse Chonowitche. Nikdo jiný neměl takovou čest, jen členové jeho rodiny.

V Kodani byste mohli najít tři důležité obchody pro výrobu dánských dýmek. V tomto městě byl totiž založen obchod Pibe Dan, poté obchod Stanwellovy dýmky a nakonec Nørdingovy dýmky, kde Poul Ilsted pracoval s Erikem Nørdingem po mnoho let. Jan je všechny zmiňuje v různých příbězích v průběhu knihy.

Velmi talentovaný muž, Tom Eltang, má krásnou dílnu, která dostala prostor v této knize. Mnoho dalších výjimečných mladých umělců je vyzpovídáno a vyobrazeno takovým způsobem, že čtenář má přímo chuť vyzkoušet si jejich dýmky.

Vykreslením obrázku tolika jedinečných výrobců dýmek nám Jan Andersson ukazuje, jak se trh dánských dýmek vyvíjel. Počátkem sedmdesátých let rostla celosvětová poptávka po divokých a šílených „freehandech“ známých jako dánské dýmky. Žádanost dosáhla vrcholu o dekádu později. Tou dobou však byl trh zaplaven levnými napodobeninami a světová poptávka po dánských dýmkách klesla na nepatrnou hodnotu.

Hrstka skandinávských výrobců dýmek včetně Larse IvarssonaJesse Chonowitche a S. Banga se však stále soustředila na výrobu vysoce hodnotných variací na klasické tvary. Počátkem devadesátých let poptávka po těchto dýmkách vystoupala tak vysoko, až se tyto dýmky pro většinu sběratelů staly nedostupnými. Obzvláště to platí pro Bo Nordhovy dýmky, které se řadí mezi jedny z těch nejúžasnějších dýmek klasického tvaru, jaké kdy byly vyrobeny.

Náhlá popularita vysoce kvalitních uměleckých dýmek, které zachycovaly různé výklady klasických tvarů, vyplynula z osobních doporučení spokojených zákazníků, což rozvířilo zvědavost v komunitě dýmkařů. To byl však pouze začátek. Opravdový skok byl způsoben vzrůstající publicitou, globalizací, uvolněnými obchodními vztahy mezi národy, internetem a dalšími výdobytky digitálního věku, které udělaly celosvětovou komunikaci jednoduchou a okamžitou. Zájem zemí, které byly dlouhou dobu mimo dosah, jako je Rusko a Čína, se dramaticky podepsal na prodeji dánských dýmek.

Stejně tak, jak si skandinávští výrobci dýmek zajišťují místo ve fascinující historii jejich řemesla, i Jan Andersson zvěčnil jejich jména. Přivedl totiž k životu jejich krásné životní příběhy a vzal nás při tom na jednu vzrušující cestu za druhou. Pokud se přidáte, odměnou vám bude skutečný zážitek.